Geweldig om te zien dit filmpje, wat een vermakelijke video. Het is echt genieten om dit meisje te zien. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar geen gerbera’s wil kopen na het zien van dit filmpje! Hoe ècht en goedkoop kan marketing zijn?
Ik was onlangs op het Westland Event, een evenement waar ondernemers en mensen uit de tuinbouwbranche elkaar ontmoeten. Daar werd het nieuwe filmpje om het Westland te promoten getoond. Ik heb gezocht op YouTube onder ‘Westland’ en onder ‘Westland promotie’, er verschijnen veel filmpjes, maar niet hèt filmpje wat ik daar heb gezien. Ook via Gemeente Westland die het evenement organiseerde kon ik het zo gauw niet vinden. De vindbaarheid heeft dus even nog wat aandacht nodig voor mensen zoals ik die met deze logica zoeken.
Maar goed, het filmpje zag er mooi uit. Echt een gestileerd commercieel filmpje. Ik zou ‘m echter geen tweede keer kijken. Ik weet niet precies wat de doelgroep is voor dit filmpje en wat deze promotie van het Westland moet gaan bereiken. Maar het filmpje is zeker mooi gemaakt.
Dit weekend zag ik echter een filmpje op LinkedIn van Gerberakwekerij Mans Flowers. Deze teler had een filmpje online
gezet van zijn dochter Rosanne Mans die voor het eerst een spreekbeurt had gehouden over jawel, gerbera’s en een vlog had gemaakt in de kwekerij;
Geweldig om te zien dit filmpje, wat een vermakelijke video. Het is echt genieten om dit meisje te zien. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar geen gerbera’s wil kopen na het zien van dit filmpje! Hoe ècht en goedkoop kan marketing zijn?
In deze deels digitale wereld waar we ons bevinden die ook in real life vrij onpersoonlijk kan zijn, hebben we behoefte aan mensen, èchte mensen. Gewoon normale mensen die zichzelf durven zijn. Daarom zijn bepaalde programma’s als ‘Binnenstebuiten’ (de voorganger was Man bijt Hond) en ‘Boer zoekt Vrouw’ zo populair. Mensen zoals jij en ik. Weer eens wat anders dan alle perfecte mensen, huwelijken, feestjes, kinderen en vakanties op FaceBook waar veel mensen een minderwaardigheidscomplex van krijgen, omdat het bij hen niet zo perfect is.
De wereld is veranderd. Het is helemaal niet zo moeilijk, het moet gewoon normaal zijn en zeker niet commercieel. De reclames van supermarkten zie je bijvoorbeeld ook veranderen. De Jumbo Kerstreclame is net een minifilmpje die mega vaak bekeken wordt. Commercieel is oldschool, ècht, feeling good en authentiek is van nu.
Ook bij veel blogs die ik tegenkom en presentaties die ik her en der bijwoon, druipt het commerciële er nog af. Ik ben er allergische voor. Ik krijg er jeuk van. Die tijd hebben we gehad dat we de verkoper geloofden als hij zei dat hij het beste product had. Daar lach je tegenwoordig toch om? De wereld bepaalt dit, niet meer de verkoper zelf. Door een commerciële blog of presentatie bereik je het tegenovergestelde van wat je x jaar geleden nog wel voor elkaar kreeg. Laat zien wat je kunt en geef mensen iets (vermakelijks, tips, leerzaams) want wie zaait, oogst vanzelf. Dat is mijn leerzame tip voor het nieuwe jaar!