Werk & Carrière
7

De marketing trucs, misbruik of misleiding?

Geplaatst op 08 februari 2024 Door Martine van der Meer HRM & Communicatie m.vandermeer@combivliet.nl LinkedIn

Onze goede gevoel mag wat kosten, maar blijf opletten!

Vroeger was er geen hondenvoer of kattenvoer. Dat bestond niet. Dat is in de jaren 70 pas gekomen.

Daarvoor aten deze huisdieren met de pot mee en dat ging gewoon goed, tenminste ze zijn niet uitgestorven, en je hoorde niet over allergieën.

Als je nu ziet hoe het assortiment eruit ziet voor deze dieren, dan denk je, hoe konden we zonder? Je hebt honden/kattenvoer voor elke maat, elke leeftijd, elke levensstijl (indoor/outdoor), gesteriliseerd, ras, smaken, textuur, vega/vegan, hypo-allergeen, verschillende samenstellingen. En dan nog de verschillende merken en verpakkingsgrootten. Dierenwinkels hebben vele schappen hiermee gevuld. We voelen ons er goed bij om duur en goed voer te kopen.

Vorige week wilde ik een potje pindakaas kopen voor op kantoor. Een kleintje, een niet te grote. Tot mijn verbazing zag ik dat een 600 grams pot met stukjes pinda Plus eigen merk, maar 18 cent duurder (42% meer pindakaas) was dan de 350 grams pot die € 2,41 kostte. Maar eigenlijk wilde ik een kleinere pot. Misschien die van Calvé met 30% minder vet en geen toegevoegde (!) suikers. Ik dacht, hé, ze hoeven er minder in te doen qua toevoegingen, dat klinkt goed, dan moet het toch goedkoper zijn? Alleen kostte dit potje € 5,29. Voor het goede gevoel had ik die Calvé moeten nemen, maar hebt toch die grote genomen!

Hoe gaat dat met onze tomaten? Worden hier ook trucs mee uitgehaald?

Wat ik zelf regelmatig zie is dat er op de bordjes bij tomaten in de supermarkt staat dat ze uit Nederland komen, maar op de verpakking zelf staat dat ze uit het buitenland komen. Dan wordt er gezegd dat het bordje nog gewisseld moest worden. Een ander ding is dat de consument verwacht dat in dezelfde verpakking altijd hetzelfde product zit, maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. De goedkoopste tomaten worden in de verpakking gedaan door de supermarktketen. Dus als ze tomaten over de grens kunnen krijgen die goedkoper zijn, hoeven ze onze tomaten niet en wordt de verpakking gevuld met andere tomaten. Dat vinden wij natuurlijk niet ok, want wij doen ons best deze tomaten volgens wetten, regels, kaders, smaak te telen. En ook heel belangrijk het proces van bewaren. Want als de tomaten te koud bewaard worden, verliezen ze hun smaak met alle gevolgen van dien. Als er dan andere tomaten staan, die vanuit andere landen komen waar de wetten, regels en kaders anders zijn, vinden wij dat niet eerlijk. Oneerlijke concurrentie. Maar wij hebben niets te zeggen over wat er in hun supermarkt staat in hun verpakking (eigen label supermarkt).

Dit geldt ook voor de zgn. biologische producten uit andere landen. De regels zijn in deze landen heel anders en deze producten zouden in Nederland zeker niet voor biologisch door mogen gaan. Ik durf te stellen dat menig Hollands geteelde tomaat op substraat, veiliger en meer biologischer is geteeld dan bepaalde biologische producten die ingevlogen worden. Maar welke consument kan traceren hoe biologisch een product is? De bio-verpakking geeft een goed gevoel en daar wordt een consument blij van. Daar wordt voor betaald.

Daar maken leveranciers en winkels gebruik van! Is het misbruik? Nee, het is marketing. We hoeven het niet te kopen, we willen het zelf. We vinden dit belangrijk. Is het misleiding, wellicht een beetje, maar daar hebben we gelukkig menig TV-programma voor om dit aan de kaak te stellen. Onze goede gevoel mag wat kosten, maar blijf opletten!