Sinds social media er is, zijn we allemaal expert geworden in alles en hebben we overal een mening over. Voor bedrijven een schat aan informatie.
Ik volg alles op de voet, niet alleen omdat het bij m’n werk hoort, maar vooral omdat ik het leuk vind. Ik hou van mensen met een mening. Ik lees dan ook altijd reacties op artikelen om te zien hoe mensen denken. Het is goed om daarbij stil te staan als bedrijf, hier kun je die ‘schat aan informatie’ gratis krijgen, zonder een duur marktonderzoek te hoeven doen.
Vaak denken bedrijven in bestaande patronen, want waarom zou je iets veranderen wat altijd al zo is geweest. Het werkt goed, iedereen is eraan gewend en het levert nog steeds geld op. Maar stel dat je met een kleine aanpassing meer kunt verdienen of verkopen? Dat moet toch aantrekkelijk klinken, maar dan moet je er wel voor open staan c.q. stel vragen.
Vragen stellen is de belangrijkste manier om informatie te krijgen. Stel open vragen en luister naar de antwoorden. Ga dus niet vertellen waarom je als bedrijf iets doet, als je net de vraag hebt gesteld wat iemand ervan vindt. Het is erg verleidelijk om je product te promoten en uit te leggen hoe goed je bezig bent, maar je kunt hierdoor een mooie boot missen.
Ik zal een paar voorbeelden geven waar ik als consument blij van word en de verkopende partij meer gaat verkopen aan mij:
• Hier in Maasdijk staat een bloemenstalletje met gerbera’s. Goede kwaliteit. Ik koop regelmatig een bosje voor op de keukentafel voor in die kleine vaasjes op zo’n schaal. Het zijn altijd standaard bosjes van 10 stuks op een standaard lengte met twee takjes groen erbij. Waar ik blij van zou worden; geen takjes groen (ik vind het zelfs lelijk, ik denk dat dit voor 65+ wèl leuk is) en verschillende lengtes. Het eerst wat ik doe als ik thuis kom, is de takjes groen in de afvalbak en de bos doormidden snijden dus de helft van de stelen gaat ook de afvalbak in. En ik weet zeker dat ze heel veel gerbera’s hebben die te kort zijn voor deze standaard bosjes en weggegooid worden. Echt zonde. Dus zet bosjes neer voor verschillende doelgroepen, dan verkoop je meer. Je hebt minder afval, want afval wordt verkoopwaar.
• Ik kom wekelijks bij een supermarkt hier in de buurt, maar dit voorbeeld geldt ook voor bijvoorbeeld bakkers. Er zitten vaak standaard een aantal producten in een verpakking, maar waarom? Deze supermarkt heeft echt hele lekkere eierkoeken, maar altijd twee (!) in een zakje. Als je er 1 wilt, dan moet je er speciaal om vragen als ze er nog los zijn en dan moet er ook net iemand in de bakkerijhoek staan. Dit is gedoe en een consument heeft veelal geen zin in gedoe. Ik ook niet. Daarom koop ik die eierkoeken ook vaak niet, omdat ik er 1 wil voor tussendoor, juist omdat ze zo lekker zijn als ze net gebakken zijn. Maak gewoon zakjes met 1-2-3 of meer, dan is iedereen blij.
• Verder koop ik ook geen groenten in dat strakke plastic verpakt, zoals komkommers (zo’n condoom) en paprika’s. Een crime vind ik het. Wat ook vreemd is dat biologische producten juist in dit plastic worden verkocht, dat kan toch niet? Toppunt van niet-duurzaam maar dat terzijde. Ik koop dan ook alleen dit soort producten als ze gewoon puur natuur, bloot zijn.
• En waarom alleen boodschappenmandjes bij de ingang van een winkel? Ik heb regelmatig dat ik voor één ding kom, maar toch verleid word door meer. Maar halverwege de winkel ga ik niet meer terug om een mandje te halen, dus koop het dan niet. Anders wel!
• En als laatste om nog maar eens iets te noemen, (want ik heb nog véél meer voorbeelden), een bolchrysant met zo’n relatief klein potje. De inhoud van de pot is zo klein, dat de kans erg groot is dat de plant verdroogt als je er niet met de gieter naast gaat staan. Ik koop er toch meestal wel 1-2 per jaar, maar baal er steeds meer van. Ik betaal liever een euro meer voor een bolchrysant die meer buffer heeft voor water. Dan zou ik er ook zeker meer kopen.
Dus vragen als je kansen wilt en je verplaatsen in de behoeften van de consument. Maar het hoeft niet hoor…