Werk & Carrière
9

Scholieren gamen in kassen CombiVliet

Hoeveel CombiCoins heb jij vandaag gehaald?

Aantrekkelijker en leuker

Onder scholieren in de kassen bij tomatenteler CombiVliet is dat tegenwoordig een heel gebruikelijke vraag.

Het bedrijf ontwikkelde, in samenspraak met scholieren en met behulp van een applicatiebouwer, een game om werken in de kas aantrekkelijker en leuker te maken. Na een pilot vorig jaar draait de game inmiddels op alle locaties.
En met succes, zo vertelt Swen Mesken, applicatiebeheerder en dataspecialist bij CombiVliet. “De scholieren en onze bedrijfsleiders zijn enthousiast, ouders zijn positief en onder collegatelers die er onder andere vanuit de nieuwsbrief van Harvest House al van hoorden heeft de game ook interesse gewekt.”

Gamification
Anderhalf jaar terug werd bij CombiVliet begonnen met het op papier zetten van de game. Het idee lag al wel langer op tafel. Gamification, het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen, is ook niet nieuw. Swen: “De techniek wordt al langer gebruikt. Bij CombiVliet was het idee ook al eerder geopperd, maar anderhalf jaar terug is besloten het echt in de praktijk te brengen.”
Besloten werd dat voor scholieren te doen. “De concurrentie op het gebied van scholieren is groot. Ze kunnen overal gaan werken. Daarom wilden we graag het werk aantrekkelijker en leuker maken. En daar past een game vandaag de dag goed bij.”

Doelstellingen
In de game bij CombiVliet zijn doelstellingen, uitdagingen, in spelvorm verwerkt. “Zolang je doelen kunt bedenken voor een groep mensen, dan kun je er ook uitdagingen van maken. Samen met de scholieren hebben we naar uitdagingen gezocht. Het is belangrijk dat zij er ook enthousiast van worden.”
In de game zijn de uitdagingen opgesplitst in componenten. Voor de hand liggend zijn snelheid en opkomst. En zo zijn er nog wat meer algemene uitdagingen. Naar sommige uitdagingen werken de scholieren het hele jaar toe. Bijvoorbeeld naar een x-aantal uur werken. Andere uitdagingen starten elke dag opnieuw. Denk aan het verbeteren van de snelheid of het voldoen aan de gestelde oogstnorm.

Belonen
In de game krijgen de scholieren voor het behalen van doelen CombiCoins. “Een spel werkt alleen als er ook een beloning tegenover staat”, weet Swen. “In ons geval is dat de CombiCoin, die 2,5 eurocent waard is. Je kunt ze krijgen voor het voltooien van de uitdagingen. Elke dag is het daarbij weer leuk voor de scholieren om te zien dat hun werk loont.”
Zonder game is er ook wel competitie in de kas. Daarbij helpen arbeidsregistratiesystemen. “Maar nu is het veel interactiever”, legt Swen uit. “Op elk moment van de dag kan de scholier zien hoe het gaat als hij of zij in de app kijkt of inlogt op internet. Dat sluit beter aan bij de generatie van nu. Zelfs op de basisschool passen ze immers al gamification toe.”
Wie genoeg CombiCoins heeft, kan ze uit laten betalen. Dat kan in vijf gradaties, te beginnen bij 12,50 euro. Hiervoor zit er een uitbetaalknop in de game. En ook een stimulans om te sparen. “Wie niet direct bij 12,50 euro voor uitbetalen kiest, maar pas later kan tot 15% extra uitbetaald krijgen. Goed voor de scholieren, maar ook voor ons is dat makkelijker, vanwege de administratie.”

Kwaliteit waarborgen
Veel uitdagingen zijn kwantitatief van aard, maar bij CombiVliet staat uiteindelijk vooral kwaliteit hoog in het vaandel. Hoe zorg je ervoor dat dat gewaarborgd blijft in de game? “Goede vraag. Wij hebben daar ook goed over na moeten denken. De game mag niet aan onze kwaliteitsdoelstellingen voorbijgaan. Daarom blijven wij, ook bij het andere personeel, met kwaliteitscijfers werken voor werkzaamheden. Bij een onvoldoende vervallen de die dag opgebouwde CombiCoins. Op die manier waarborgen we kwaliteit en stimuleren we naast snel ook goed werken.”
Ondertussen blijven ook menselijke complimenten belangrijk. “Maar in een grote kas vol scholieren en uitzendkrachten is het voor bedrijfsleiders lastig iedereen goed te stimuleren en evenveel persoonlijke aandacht te geven. De game helpt daar nu een beetje bij.”

Kansen
En die game, die betaalt zich inmiddels dus uit. Zowel letterlijk voor de scholieren, maar ook voor CombiVliet, want de scholieren zijn enthousiast. “Op de laatste locatie waar de game ging draaien, bij Zeevliet, stonden ze te popelen om te starten.”
Swen zelf kan, nu de game overal draait, zich weer op nieuwe technische uitdagingen storten. “Er is zat de doen op het gebied van data en met onder andere autonoom telen. En wie weet dat we het ook in de toekomst nog wel voor andere groepen in gaan zetten. Zeker voor de doelen goed te automatiseren zijn, zoals bij uitzendkrachten, zie ik kansen.”