CombiVliet

Werken bij CombiVliet?

Hoeveel mag een goed gevoel kosten?

Door: Martine van der Meer
mrt
13

Wat één artikel niet teweeg brengt…… Ik heb het over het artikel in het AD van zaterdag jl. Het artikel over bio-producten van de Belgische ecoloog en milieuactivist Stijn Bruers.

Wat we als tuinbouw al lange tijd roepen en klinkt als ‘roepen in de woestijn’, wordt door meneer Bruers geroepen en het gaat wèl leven!
Dat is mooi, dat is een kans en wat nu? Biologische producten blijken niet beter of lekkerder dan ‘gewone’ producten bij blind proeven. En hoe bio is bio als het bijvoorbeeld gaat om producten die uit het buitenland komen en de voorwaarden aldaar grote verschillen vertonen ten opzichte van de voorwaarden voor bio in Nederland? Is dit wel zo gezond als we denken?
Het woord ‘bio’ doet wèl wat met een mens, dat wordt ook in het artikel aangegeven. Het gaat om de beleving, het beeld wat je erbij hebt en dat bepaalt voor een groot deel je smaak, maar ook je gevoel, het gevoel dat je gezond bezig bent. Bio is hot, bio sells, bio is marketing, bio is big business, bio is een luchtbel……
Ik heb het artikel goed doorgelezen en kom tot de volgende conclusie:
Mensen kopen dus biologische producten, omdat ze denken dat dit lekkerder, gezonder en beter is, tegen een prijs die minimaal een derde tot de helft hoger is dan ‘gewone’ producten. Ze denken dat het goed is voor het milieu, maar beseffen niet dat het juist minder duurzaam is. En als je alle factoren op een rijtje zet het dus vele malen slechter blijkt voor onze aarde (gebruik fossiele brandstoffen, hogere uitstoot broeikasgassen, schadelijk voor de grond, waardevolle natuurgebieden die worden vernietigd, een veel hoger water/meststoffenverbruik, vervuiling grondwater, etc.). Ze geven dus veel geld uit aan een gevoel wat ‘fake’ blijkt en helpen de aarde zo dus om zeep. Dankjewel namens de rest van de wereldbevolking!
Dan kom je als brave burger toch bedrogen uit na zo’n artikel, als je op zaterdagochtend zit te ontbijten met het krantje erbij. En wil je wèl bijdragen aan onze mooie leefomgeving en je gezondheid, moet je dus vegetariër worden, geeft Stijn Bruers als advies, want de vleesindustrie is de meest bedreigende industrie voor de mensheid. En dat terwijl je je juist zo had verheugd op een lekker stukje vlees die avond, van de biologische slager……
En wat nu?

Laatste blogpost

sep
25

Kijk eens kritisch naar jezelf!

Door: Martine van der Meer

Heeft het wel nut? Wie zit erop te wachten? Is het niet zonde van de tijd? Hebben we niks beters te doen? Wat is het doel? Welk resultaat moet het geven? Er is toch dagelijks contact met de...

Lees het hele bericht
aug
29

Vrouwen bloot, handel in de goot

Door: Martine van der Meer

Dat is een oud gezegde wat ik van kinds af aan altijd hoorde bij ons thuis... En het klopt helemaal; mijn vader kweekte bloemen en als het strandweer was, kochten de vrouwen die anders bloemen kochten dus geen bloemen. En ohhh, wat was vader Piet dan alles behalve vrolijk.

Lees het hele bericht