CombiVliet

Aan de slag als scholier Werken bij CombiVliet?

Die kans ligt naast je!

Door: Martine van der Meer
dec
01

Als Tuinbouw hebben we het al duizenden keren gehad over meer consument gericht denken. We wijden er vele bijeenkomsten en onderzoeken aan. In deze mannenwereld zien we dat er een 'gat' zit, maar wat we er precies mee moeten, blijft onduidelijk.

We doen heel veel aannames van wat de consument wil, maar of dit zo is, weten we eigenlijk niet. Het mooie is, dat de meeste mannen, elke avond zo’n consument naast zich hebben liggen in bed, of kinderen hebben die de consument van de toekomst zijn. Waarom niet gewoon vragen?

Kunnen mannen bedenken wat vrouwen (die in 95 % van de gevallen de boodschappen doen) willen en hoe ze denken. Beide geslachten komen van een andere planeet, boeken vol zijn erover geschreven, dus ga er maar vanuit van niet…...

Ik heb in het verleden bij een bedrijf gewerkt wat deed in veredeling van bloemen. De mooiste werden eruit geslecteerd (door mannen!) en gingen op de hoop - niet interessant. Speciale kleurtjes en vormen waar je als vrouw heel blij van werd….. En welke bleven? De traditionelere met eigenschappen waar een vrouw niet op zat te wachten, nog langer met een nog dikkere steel. Bijzonder toch?

Dit geldt ook voor groenten. Hoe denken vrouwen over groenten? Wat willen ze, wat vinden ze handig, waar worden ze blij van? Ik denk dat ze het allemaal belangrijk vinden, maar hoe willen ze het hebben? Ik was onlangs op een bijeenkomst waar een bak met groenten weg werd gegeven als presentje. Eén van de aanwezige heren had dit al eens eerder op het aanrecht gezet en zag zijn vrouw ongerust kijken. In plaats van stoïcijns voor de tv te gaan zitten met zijn zapper, vroeg hij dapper wat ze ervan vond. Het eerste wat in haar opkwam was, ‘oeffff allemaal werk, wat moet ik hier allemaal van maken, ik had andere plannen dit weekend.’ Ja, dat verwacht je niet als je met zo’n leuk pakket aankomt…. Kijk dus uit met aannames.

Wat kunnen we als tuinbouw hiermee? Naar mijn mening moeten we afstappen op de doelgroep, spreek ze aan, vraag gewoon wat ze willen en waarom? Wees geïnteresseerd, heb belangstelling voor je uiteindelijke klant. Wees nieuwsgierig, sta open voor andere meningen die niet in de lijn liggen van jouw gedachten. Ontdek. In plaats van zo’n peperduur onderzoek er tegenaan gooien, terwijl de ideeën en kansen voor het oprapen liggen.

Laatste blogpost

jun
08

Hetzelfde en toch anders!

Door: Martine van der Meer

Ik verbaas me er altijd over dat gehaktballen bij iedereen anders smaken. Geef mensen dezelfde basis aan ingrediënten en er komt bij iedereen wat anders uit.

Lees het hele bericht
mei
10

Denk niet aan een roze olifant!

Zo werkt ons brain dus niet… Ons brain kent het woordje ‘niet’ niet. Als je tegen iemand zegt NIET aan een roze olifant denken, is dat juist het eerste waar diegene aan denkt. Dat heeft te maken met de manier waarop onze hersenen werken.

Lees het hele bericht