Als ik in de kas loop en zelf tomaatjes van de plant pluk, smaken ze geweldig! Waarom smaken ze ‘anders’ als ze geplukt en al, in kisten in de schuur staan?
Dat vraag ik me al een hele tijd af…... Want het zijn dezelfde tomaten, van dezelfde planten!
Voor mijn gevoel is het de beleving die je erbij krijgt; in de kas schijnt het zonnetje lekker op de planten, het is een groen bos, je ruikt het leven, je hoort de hommels zoemen, ziet de bloemetjes bloeien, soms hoor je een krekeltje, de tomaatjes rijpen lekker aan de plant, dat alles heeft volgens mij invloed op mijn smaak. Als ik in de schuur sta waar het vrij donker en industrieel is, valt deze betovering weg.
Ik heb eens gegoogled en het blijkt dat de perceptie van smaak dus onder andere wordt beïnvloed door bepaalde geurstoffen èn herkenning. Dus met bepaalde geuren en herinneringen aan voedsel, kan smaak positief beïnvloed worden. De geur in de kas, bepaald dus mijn smaak blijkbaar. Smaak wordt gevormd in de hersenen. De smaakpapillen op je tong geven dus slechts aan of iets zoet, zout, zuur, bitter (of umami wat ook een smaak blijkt te zijn tegenwoordig) is.
De meeste mensen houden van zoet. Moedermelk (of een afgeleide flesmelk) is namelijk ook zoet dus dat is de eerste smaak die we ooit proefden, daar zijn we groot mee geworden, niet raar dat die smaak zo geliefd is. Daarom zit in ongeveer alle verwerkte voedingsmiddelen suiker/glucose om ons te lokken. Maar dit willen we nu dus niet meer, we willen ‘authentiek proeven’.
Smaak is net zo uniek als een vingerafdruk. Onze smaak houdt ervan te genieten van lekker smakende voeding. We vinden allemaal wel iets, het allerlekkerst. Meestal is het zoet of hartig. Wat we als kind proeven, is ook van grote invloed. Smaak verandert als we ouder worden. De smaak ‘bitter’ neemt bijvoorbeeld af, waardoor de weerstand kleiner wordt. Daarom vinden we sommige dingen die we vroeger vies vonden, nu lekker.
Zolang we gezond voedsel, niet zo lekker kunnen laten smaken als fast food, blijven mensen fast food lekkerder vinden, blijkt uit onderzoek. Niet voor niks dat het aantal mensen met overgewicht blijft stijgen. Hoe kunnen we dit beïnvloeden als tuinbouw? Kun je de hersenen voor de gek houden door gezonde voeding, als ‘zoet’ te laten smaken? Of combineren met specifieke geuren en beleving, waardoor het zoeter en lekkerder gaat smaken? Of herinneringen maken op jonge leeftijd, waardoor we gezond eten meer gaan waarderen?
Dat zijn uitdagende vragen voor onze producten!