Echter ze komen bedrogen uit………. Want alle mooie producten die ze daar zien en proeven, zijn in de winkels niet te vinden!
Zaterdagmiddag heb ik met m’n dochter Teuni (10) in de ‘tomatenstand’ gestaan bij Kom in de Kas Westland. Wat een enthousiaste mensen. Het was echt een feestje om hier te staan. Ze stonden op bepaalde momenten gewoon in rijen van 50 te wachten om de soorten tomaten te mogen proeven. Voor mijn gevoel, willen ze allemaal graag, maar kunnen ze niet.
We hebben in de tuinbouw onze mond vol van ‘gezonder eten, meer groenten, Hollandse producten’, maar de consument geeft aan dat ze niet weten waar ze wat kunnen vinden….. Er gaat dus iets mis, want we hebben het als tuinbouw Nederland heel druk met campagnes, promotie, beurzen, folders, etc. maar de ontvanger ontvangt het niet, omdat zij andere behoeften hebben. Ze willen vinden wat ze zoeken.
Als ze op zo’n evenement als Kom in de Kas iets proeven en lekker vinden, dan willen ze het kopen. Zo werkt dat! Dat wil jij toch ook als je bij de bakker iets mag proeven? En dan moeten we als standbemanning vertellen dat dat niet kan. Dan zie je een teleurgestelde blik, maar de consument geeft niet op en vraagt, waar ze het dan wèl kunnen kopen? En dat weten we dus met z’n allen niet. Want er zijn heel veel soorten tomaten, wel duizend rassen en er komen er alleen maar meer bij. In het segment kleine tomaten zijn er al vele verschillende kleuren, vormen, rassen, smaken dus als een consument er één gevonden heeft die lekker is, wil hij die kopen! De portemonnee gaat al open, maar daar gaat het mis. Want deze soorten kon je afgelopen weekend niet in de tomatenstand en in de algemene verkoopstand van Kom in de Kas kopen. In de supermarkt dan? Misschien. Maar hoe herken je het soort wat je net geproefd hebt? Hoe heet dat soort? Het is te moeilijk, te lastig. Met als gevolg teleurgestelde consumenten die met weemoed terugdenken aan dat lekkere tomaatje wat ze hebben geproefd, maar niet meer kunnen vinden……
Dit geldt trouwens ook voor bloemen. De mooiste soorten staan tentoongesteld op evenementen als Kom in de Kas. Maar als ze deze bloemen willen kopen, weten ze niet waar!
Wat liggen er nog een kansen en mogelijkheden. Echter dit moet gezamenlijk opgepakt worden en we moeten goed onderzoeken waar de consument behoefte aan heeft, want met lukraak zenden alleen, komen we er niet. Dan kopen ze onze producten niet genoeg of toevallig. En betalen ze er niet voor wat ze eigenlijk waard zijn!
Kom in de Kas